Restoranlarda İftar Fiyatları Cep Yakıyor: Halkın Yüzde 96’sı Fırsatçılık Olduğunu Düşünüyor

Photo of author

Fiyat artışı iftar alışkanlıklarını değiştirdi
Areda Piar tarafından yapılan araştırmaya göre, Türk halkının yüzde 45,8’i dışarıda iftar yapmadığını belirtirken, yüzde 37,5’i yalnızca arkadaş ve aile buluşmalarında restoranları tercih ediyor. Ramazan boyunca dışarıda iftar yapanların oranı oldukça düşük seviyelerde kalırken, haftada birkaç kez restoranları tercih edenlerin oranı yalnızca yüzde 1,7 olarak belirlendi.

İftar menülerinin fiyat aralığı genişledi
Araştırmaya katılanların yüzde 67,8’i orta segment restoranları tercih ederken, yüzde 17,8’i belediye sosyal tesislerini, yüzde 14,4’ü ise lüks restoranları seçiyor. Dışarıda iftar yapanların yüzde 52,5’i 500 TL ve altı menüleri tercih ederken, yüzde 30,7’si 500-1000 TL, yüzde 10,3’ü ise 1000-1500 TL arasındaki menülere yöneliyor.

Restoranlarda fiyatlar fırsatçılık mı?
Artan iftar menüsü fiyatlarının halkın tercihini doğrudan etkilediği görülüyor. Katılımcıların yüzde 68’i fiyat artışı nedeniyle dışarıda iftar yapmayı düşünmediğini, yüzde 20,6’sı ise önceki yıllara kıyasla daha az dışarıda iftar yaptığını ifade ediyor. Buna karşılık, fiyatların tercihlerini etkilemediğini söyleyenlerin oranı sadece yüzde 4,9’da kalıyor.

Araştırmada en dikkat çeken veri ise ‘Sizce iftar menülerinde restoranlar fırsatçılık yapıyor mu?’ sorusuna verilen cevap oldu. Halkın yüzde 96,1’i restoranların fiyat politikasını ‘fırsatçılık’ olarak nitelendirirken, yalnızca yüzde 3,9’luk bir kesim bu görüşe katılmadığını belirtti. İftar menü fiyatlarının yüksek olmasının nedenleri sorulduğunda ise katılımcıların yüzde 76,4’ü ana sebebin ‘fırsatçılık ve yüksek kâr marjı’ olduğunu ifade etti.

Vatandaş daha uygun fiyatlı menü istiyor
Halkın restoran seçiminde en önemli kriteri fiyat uygunluğu olurken, katılımcıların yüzde 73,7’si fiyatların makul olmasını öncelikli tutuyor. Lezzet ve kaliteyi ön planda tutanların oranı yüzde 58 olarak belirlenirken, menü çeşitliliği, servis hızı ve ulaşım kolaylığı da tercihlerde etkili oluyor.

Restoranlardan beklentilerini dile getiren katılımcıların yüzde 30,7’si daha ekonomik menü seçenekleri görmek isterken, yüzde 22,8’i iftar menüsü zorunluluğu olmadan yemek seçebilmek istiyor. Popüler restoranların iftar menülerini fazla gösterişli ve israfa yol açıcı bulanların oranı ise yüzde 78,6 olarak kaydedildi.

Araştırma nasıl yapıldı?
Türkiye genelinde 784 kişinin katıldığı araştırma, 5-9 Mart 2025 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmada CAWI (bilgisayar destekli web anketi) tekniği kullanıldı.

Kaynak: CUMHA – CUMHUR HABER AJANSI